Єжи Яцек Шугаєв: пандемія пришвидшила реалізацію цифризації наших бізнес-процесів та розробку віддалених послуг
Ексклюзивно для Всеукраїнської асоціації керівників бізнесу Єжи Яцек Шугаєв, голова Правління АТ «Кредобанк», поділився секретами успіху в банківській сфері, шляхами подолання кризових моментів та розповів завдяки чому Кредобанк досяг високого показника довіри клієнтів.
Пане Яцек, ви 31 рік працюєте в банківській сфері. Розкажіть, будь ласка, з чого все починалося та чому обрали саме цю галузь для професійного зростання?
Мати 31-річний досвід роботи в банківській сфері - означає багато пізнати в ній. Але, я не завжди надаю значення цифрам, тому інколи думаю, що 31 рік досвіду — це ще не так багато. Історія становлення мого кар'єрного шляху була достатньо цікавою. У 1989 році закінчив навчання в університеті. Це був дуже важкий та, водночас, визначний рік в історії Польщі, адже з соціалістичного устрою держави ми перейшли в демократичний. Для банківської сфери цей період також став особливим, адже саме в цей рік Польща розпочала співпрацю зі Світовим банком щодо створення банківської системи в країні. Основне завдання проєкту полягало в тому, аби створити перші комерційні банки в Польщі.
Для цього проєкту Світовий банк почав шукати фахівців банківської сфери, яких на той час було мало на теренах колишньої Польської Народної Республіки. Основним критерієм відбору було вільне володіння англійською мовою, щоб комунікувати з іноземними професіоналами, котрі приїхали допомогти. Через брак кадрів, процес відбору персоналу в банківську сферу відбувався на рівні університетів. У межах цієї рекрутації я й опинився на своєму першому робочому місці - Національний банк Польщі, котрий в той час співпрацював з Світовим банком щодо реалізації вищезгаданого проєкту. Тому, можу сказати, що перший професійний досвід був дуже цікавим та вагомим для мене. Адже не в усіх є можливість безпосередньо брати участь у процесі формування реальної банківської сфери.
Як ви потрапили у правління АТ «Кредобанк»?
У команду я потрапив 2,5 роки тому. Наглядова рада Кредобанку звернулася з пропозицією щодо подальшої співпраці. Вони знали мене з PKO Bank Polski, де працював на той час. Україна є досить цікавою для мене країною, а подальша співпраця з групою PKO зміцнювала довіру — і я зголосився. Спершу працював на посаді першого заступника голови Правління АТ «Кредобанк», а вже потім — головою Правління цього ж банку.
На офіційній сторінці вказано, що активи Кредобанку за минулий рік виросли на 32%. Поділіться, як у момент коронакризи почуває себе банківська сфера України, зокрема, «Кредобанк»?
Минулорічний початок пандемії та запровадження жорсткого локдауну став складним випробуванням для усієї банківської сфери. Саме в такий момент керівникам бізнесу потрібно було прийняти правильні рішення. Захищати свою позицію та бути ще жорсткішими щодо ймовірних ризиків, котрі банк бере на себе.
Читайте також: після 30 років роботи, я продовжую її любити
Є певні люди, які кажуть: «Банк — це така людина, котра дасть тобі парасольку, коли сонячно, але забере, коли дощитиме». Ми не хотіли бути прикладом банків, котрі так вчиняють, тому вирішили, що продовжуватимемо обережно кредитувати своїх клієнтів. Особливо підтримували діючих клієнтів, для котрих підтримка є потрібною і важливою, а також не закривали бізнес і для нових клієнтів.
АТ «Кредобанк» обережно спостерігав за перебігом пандемії та його наслідками для банківського ринку. Ми не призупиняли ведення бізнесу. Такий варіант подальших дій щодо подальшого функціонування банку виявився для нас найбільш успішним, адже рівень ризику кредитного портфеля не збільшився, залишившись в межах нашої стратегії. Цей показник є в межах норми для материнської компанії (як вже зазначалося, PKO Bank Polski) та є вигідним для Національного банку України. Таке характерне рішення дало можливість нам продовжувати бізнес без істотних фінансових втрат, ставши конкурентними та лояльними водночас. Про це свідчать і рейтинги експертних та медійних спільнот. Зокрема, у березні 2021 року ми посіли другу позицію в рейтингу надійності депозитів від рейтингового агентства «Стандарт-рейтинг», а в лютому цього року банк було визнано переможцем рейтингу «Банки 2021 року» від агентства «Фінансовий клуб» у номінації «Роздрібний банк» серед великих банків іноземних банківських груп.
Наскільки економічна криза банківського ринку, що пов’язана з пандемією, відрізняється від кризи попередніх років?
Істотною відмінністю між попередньою та теперішньою економічною кризою є розуміння джерела проблеми. Ми знаємо, що економіка має певну періодичність та цикли, тому можливо спрогнозувати фахівцями розвиток тих чи інших подій в цій сфері. Але, зіштовхнувшись віч-на-віч з пандемією COVID-19, глобальна економіка не може чітко спрогнозувати розвиток подій на світовому ринку. Це зумовлено, перш за все, тим, що сучасне суспільство вперше переживає стрімке поширення коронавірусної інфекції та розвиток банківської сфери залежатиме від багатьох різних чинників, котрі ми не може контролювати. Важливим питання є подальша доля бізнесів, які працюють зараз в складних умовах. Ми не знаємо наскільки швидко та динамічно економіка почне працювати після закінчення пандемії. Саме ці чинники і формують вагому різницю між попередніми економічними, фінансовими кризами та тією, що існує зараз.
Кредобанк стабільно зберігає другу позицію в рейтингу надійності банківських депозитів від агентства «Стандарт-рейтинг». Можете сказати, завдяки чому це вдається?
Є дві основні причини, котрі допомогли нам досягнути такого високого показника ефективності. По-перше, ми намагаємося надати цікаві умови та пропозиції своїм клієнтам. Реальними справами підтверджуємо нашу репутацію надійного банку. У кризові моменти надійність підприємства залежить від правильних дій керівників, власника. Також має значення капітал, історія будь-якого бізнесу для подальшого розвитку. По-друге, клієнти зрозуміли, що у важкі часи потрібно тримати гроші в тих банках, котрі не лише лояльні, а й дають гарантії подальшої співпраці, незважаючи ні на що.
Чи займаєтесь ви регулярним вивченням тенденцій розвитку банківського ринку? Які технології та інструменти ви запроваджуєте задля оптимізації робочих процесів?
Звісно, я вивчаю тенденції щодо розвитку банківського ринку, адже це, перш за все, цікаво. Пандемія пришвидшила реалізацію цифризації наших бізнес-процесів та розробку віддалених сервісів і послуг. Сьогодні ми маємо репутацію надійного банку і прагнемо бути інноваційним банком, що швидко і гнучко реагує на технологічні та банківські зміни в світі. Ми істотно розширили дистанційну форму співпраці з клієнтами: онлайн — відкриття рахунків, депозитів, на дання кредитів, а також відкриття платіжних карток для фізичних осіб, підприємців. Міграція в «хмарні платформи» — найоптимальніше рішення, аби постійно «бути онлайн».
Прикладом цього застосування є наш сервіс, котрий працює для клієнтів — Відеоконсультант-онлайн. Ми також працюємо пліч-о-пліч з материнською компанією, використовуючи їхні нові технології, аби зменшити витрати та оптимізувати робочий процес. Віримо, що цей тренд лише продовжуватиметься.
Які курси, тренінги, банківські форуми ви відвідуєте? Чому важливо систематично підвищувати власний кваліфікаційний рівень?
Зважаючи на кризу пандемії, навчання, курси й тренінги теж перейшли в онлайн-формат, аби продовжувати процес навчання та розвивати наш персонал. Вважаю, що ми успішно це організували, адже 98% усіх процесів, котрі ми змогли налагодити в банку — вже зараз працюють онлайн. Детальніше щодо навчання. Є корпоративні тренінги, котрі банк самостійно організовує для працівників. Поглиблюємо навчання співробітників щодо ризиків, продажів. Користуємося досвідом наших колег, котрі мають сертифікати MBA й допомагають організувати внутрішні навчання. Ми прагнемо не лише отримувати професійний досвід, а й передавати його іншим.
Також працюємо з зовнішніми навчаннями. Маємо доступ до вебінарів, семінарів материнської компанії з різних напрямків: кредитні ризики, операційні ризики, техніки продажів та напрямків продуктів. Наші співробітники активно користуються доступом до цих навчальних джерел. В режимі онлайн ми продовжуємо покращувати професійні знання менеджерів компанії щодо роботи в команді та розвитку підлеглих. Це навчання формує не лише покращення професійних навичок щодо предмету діяльності, а й має за мету розвивати особисті компетенції менеджерів.
Чи працюють в компанії співробітники з сертифікатом MBA?
Так, працюють. Ба більше, наша компанія самостійно відправляє працівників на навчання MBA. Ми маємо групу працівників, котрі вже отримали сертифікати МBA в Польщі.
Читайте також: ми не боїмося конкуренції, бо знаємо, що запропонувати клієнту
Хочемо та будемо продовжувати цю програму, адже прагнемо мати більше можливостей щодо професійного розвитку своїх співробітників. Також вбачаємо за можливість проходження MBA і в Україні.
Чи погоджуєтесь ви з тим, що разом з успіхом приходить і шалена відповідальність? Як правильно балансувати ці речі?
Балансувати між успіхом та відповідальністю завжди складно. Я вважаю, що потрібно мати таку роботу, яка тобі приємна. Можу сказати, що після 31-го року досвіду в банківській сфері, я продовжую тішитися, що маю таку роботу, котра дає можливість постійно розвиватися, відчувати як змінюється світ та бути причетним до цих змін. Якщо ти відчуваєш це, то набагато легше взяти на себе відповідальність. Якщо хочеш бути успішним — маєш любити те, що робиш. Якщо немає любові до власної справи, то складно бути успішним та важко взяти на себе відповідальність. Це мій особистий підхід.
Які професійні уроки вам довелося подолати в житті?
Кожен має самостійно прийти до свого життєвого та професійного досвіду через уроки, котрі ми щоденно долаємо. Я намагаюся дотримуватися такої поради, що потрібно ставитися до інших людей так, як би ти хотів, щоб вони ставилися до тебе. Таке розуміння і ставлення до інших допомагає долати життєві та професійні труднощі. Навчання — приємний процес в тому випадку, коли ти любиш те, що вчиш. Це суттєва різниця між примусовим процесом підходу до навчання. Адже, тоді це фактично «ходіння по муках».
Довідка: Єжи Яцек Шугаєв — Голова Правління АТ «Кредобанк». Має освіту за спеціальністю «Економіка» Головної школи планування та статистики Варшавського університету, магістр Стокгольмського університету (Швеція) в галузі банківської справи та фінансів. У 2009 році пройшов навчання з професійного удосконалення в Лондонській бізнес-школі (Великобританія), а у 2011 — у бізнес-школі Harvard Business School Гарвардського університету (США).
Єжи Яцек Шугаєв має 31-річний досвід роботи в банківській сфері. Працював на посаді спеціаліста та керівника відділу в міжнародному департаменті Національного банку Польщі (1990 рік); спеціаліста та заступника директора департаменту банківської діяльності підприємств АТ «Citibank Polska» (1992−1997 рр.); з 1997 до 2011 року працював у системі банку ABN AMRO (Польща), де пройшов шлях від старшого банкіра до виконавчого директора та члена правління — директора щодо співпраці з фінансовими установами та публічним сектором. У 2000−2003 роках був відряджений до банку ABN AMRO N.V. (Амстердам, Нідерланди), де працював на позиціях менеджера з маркетингу та продажів у регіоні Центральної та Східної Європи управління трансакційних послуг та керівника відділу управління продуктами в регіоні Центральної та Східної Європи управління оборотного капіталу.
З 2004 до 2014 року працював у банку Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. (нині - Rabobank Polska), де пройшов шлях від директора комерційного департаменту до голови правління. У 2014−2015 роках Єжи Яцек Шугаєв працював у банку PKO Bank Polski S.A. на посаді директора департаменту стратегічних клієнтів, а з 2015 і до серпня 2018 року був заступником голови правління та виконавчим директором у Bank Gospodarstwa Krajowego — державному банку розвитку Польщі.
З 1 жовтня 2018 року призначений Першим заступником Голови Правління АТ «Кредобанк». АТ «Кредобанк» віднесений до групи «Банки іноземних банківських груп» за класифікацією Національного банку України. Банк веде свою діяльність в Україні з 1990 року. Сьогодні Кредобанк є найбільшою польською інвестицією в банківську систему України, власником 100% його акцій є найбільший банк Польщі PKO Bank Polski. Нині банк обслуговує 645 тис. клієнтів, з яких 588 тис. — роздрібні клієнти. У стратегічній перспективі до 2023 -го року банк планує збільшити кількість клієнтів до 1 млн.
Читайте оригінал розмови тут.